Ammattilaiselta ammattilaiselle - Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

Asiakaspalvelu, Johtaminen ja esimiestyö

Penni paremmasta asiakasajattelusta!

Kolme maailmanluokan esimerkkiä, miten paremmalla asiakasajattelulla tehdään miljoonia!

Don’t fuck up your culture. Tämä oli ainoa ohje, jonka pääomasijoittaja Peter Thiel antoi AirBnB:n perustajille rahoitettuaan yhtiötä juuri 150 miljoonalla. Hän kertoi sijoittaneensa yrityksen kulttuuriin, ei sen bisnesideaan. Organisaation kulttuuri onkin se tekijä, joka joko mahdollistaa kasvun ja kehittymisen tai on syynä silloin, kun asiakkaasi valitsee kilpailijan. Oletko viime aikoina miettinyt, miten yrityksesi kohtelee asiakkaitaan? Tai miten sen pitäisi?

Kovinkaan moni yritysjohtaja ei ole vielä osannut asettaa organisaationsa kulttuuria kaiken muun kehittämisen ja mittaamisen edelle. Kuitenkin sanotaan, että kulttuuri syö strategian aamiaiseksi – lounaasta ja päivällisestä puhumattakaan. Jokainen yritys, jolla nämä kaksi asiaa eivät ole kytköksissä toisiinsa, riskeeraa oman menestyksensä ja tulevaisuutensa.

Mikäli yrityksesi suunnitelmissa on tänä vuonna asiakkuuskokemuksen kehittäminen, otathan huomioon, että tämä tarkoittaa myös isoa muutosmatkaa organisaatiokulttuurin näkökulmasta. Organisaatiosi tarjoamat asiakaskokemukset heijastavat suoraan sitä kulttuuria, jonka ympäröimänä henkilöstö työskentelee.

Tutkimusten mukaan työntekijät ovat tuottavampia ja sitoutuneempia, kun organisaatiolla on heitä inspiroiva syy toimintaansa. Bisnesajattelija Simon Sinek (@simonsinek) neuvookin kuuluisassa Ted Talk -puheenvuorossaan aloittamaan organisaation – ja siis myös asiakaskokemuksien – kehittämisen merkityksen luomisesta ja vastaamaan kysymykseen, miksi organisaatio on olemassa.

CX-guru Shaun Smith (@SmithCo_CEM) muistuttaa, ettei pelkkä tarkoituksen (purpose) määrittely kuitenkaan riitä. Muutos pitää lähteä johtotason esimerkistä ja valua koko organisaation läpi, niin että jokainen työntekijä ottaa asiakasajattelun omakseen. Mutta osaavatko johtajat oikeasti viedä tarkoituksen brändilupauksesta asiakaskohtaamisiin?

Mitä voimme oppia maailman parhaiden brändien tavasta toimia? Keräsimme joitakin oppeja ja parhaita käytäntöjä, jotka auttavat oman CX-transformaatiohankkeesi viemisessä eteenpäin:

  1. Zappoksen (@zappos) perustaja Tony Hsieh (@tonyhsieh) varoittaa, ettei yksikään johtaja voi pakottaa kulttuuria tiettyyn muottiin: siksi asiakassuhteiden hoitoon ei Zapposissa ole määritelty tarkkoja toimenpiteitä, vaan osana kaikkien työnkuvaa on ”edustaa ja inspiroida kulttuuria”. Hsieh haluaa henkilöstön toimivan oma-aloitteisesti osoittaakseen, kuinka paljon he aidosti haluavat huolehtia asiakkaidensa parhaasta. Tämä tietenkin kuvastaa asiakkaille eteenpäin sitä, että Zappos välittää heistä oikeasti. Ja näin toimiessaan Zappos on saanut huomata, että asiakkaatkin välittävät siitä.
  2. Southwest Airlinesin (@SouthWestAir) perustajan Herb Kelleherin mielestä kontrollia ei tarvita, jos yritys pystyy luomaan ympäristön, joka kannustaa ihmisiä aitoon osallistumiseen. Henkilöstö tietää tällöin mitä pitää tehdä ja huolehtii siitä, että asiakkaat hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.
  3. Applen (@Apple) rekrytoinnissa etusijalla on työnhakijan asenne. Yhtiössä uskotaan, että oikea asenne on myötäsyntyistä, kaikki muu voidaan opettaa. Tulokset puhuvat puolestaan. Applen CEO Tim Cook (@timcook) sekä myymälä- ja online-kaupan johtaja Angela Ahrendts (@AngelaAhrendts) eivät epäilemättä voisi olla enemmän mielissään vetämästään linjasta. Sitä paitsi kun henkilöstö viihtyy työssään, se ei myöskään vaihda työpaikkaa niin helposti. Parhaimmillaan syntyy pitkäikäisiä työ- ja asiakassuhteita.

Kulttuurinsa kehittämiseen panostavien, menestyksekkäiden edelläkävijäyritysten lista on pitkä, muttei vielä loputon. Niissä kaikissa vetäjien mottona on johtaa esimerkillä ja olla jatkuvasti läsnä tuomassa parempaa asiakasajattelua henkilöstön ja asiakkaiden arkipäivään.

Mitä sinä aiot tänä vuonna tehdä saadaksesi oman organisaatiosi tälle listalle?

Tämä blogiartikkeli uudelleenjulkaistu Shiruten luvalla. Se on on alunperin julkaistu osoitteessa https://www.shirute.com/blogit/penni-paremmasta-asiakasajattelusta/.

– – –

Ian Golding vetää Helsingissä CX Masterclass –koulutuksen 7.5. ja isännöi CX-brunssin 8.5. Haluatko oppia, miten rakennetaan ylivertaisia asiakaskohtaamisia? Tule kuulemaan lisää hyviä esimerkkejä maailmanbrändien tavasta rakentaa organisaatiokulttuuriansa asiakkaan ja työyhteisön ympärille! Varaa pian paikkasi osoitteessa www.cxmasterclass.fi. Odotamme tapaamistasi.

Ian Golding on maineikas CX konsultti, joka neuvoo johtavia yrityksiä asiakaskokemusstrategioissa, niiden mittaamisessa, parantamisessa ja työntekijöiden kuuntelussa. Hän on ensimmäinen Certified Customer Experience Professional -sertifikaatin saanut ja toimii myös CXPA UK:n ambassadorina.

– – –

Kirjoittaja Sirte Pihlaja (Certified Customer Experience Professional, Trained Lego® Serious Play® Facilitator) on Suomen ensimmäisen asiakkuuskokemusten suunnittelutoimiston, Shiruten (www.shirute.fi) toimitusjohtaja ja kansainvälisen Customer Experience -ammattilaisverkoston (CXPA) toiminnanjohtaja Suomessa (www.cxpa.fi). Shirutessa Sirte auttaa yritysten johtoa ja päättäjiä parantamaan tuottoja kehittämällä niiden tarjoamia asiakas- ja työntekijäkokemuksia luovin keinoin – silloin kun ei ole onnellistamassa omia asiakkaitaan. Maailmanlaajuisesti tunnettu alansa huippuasiantuntija on palkittu kansainvälisesti elämäntyöstään asiakkuuskokemusosaamisen edistämiseksi.

Shirute on yksi Oppia.fi – Oppimisen verkkokaupan 200 kouluttajakumppanista.